Kartläsarens uppgift i ett rally är att ge föraren instruktioner i hur han eller hon ska köra. Det kan låta enkelt, men det ligger mycket kompetens och arbete bakom minuterna i rallyt.

Innan rallyt får föraren och kartläsaren åka så kallade besiktningsrundor. Under dessa skriver kartläsaren ner anteckningar om hur vägen går, hur skarpa kurvorna är, om de går över krön och vilken växel föraren bör ligga på vid olika tillfällen, för att ge några exempel. Dessa anteckningar används sedan under tävlingen, då föraren och kartläsaren kommunicerar via ett system som är inbyggt i deras hjälmar. Läs mer om kartläsarens uppgifter på wikipedia.

I utbildningen för att bli kartläsare ingår självklart att lära sig tyda alla skyltar och pilar som används för kördirektioner under tävlingarna, men också allt som rör anmälning och administration under tävlingarna, vad som gäller för bilar i de olika klasserna och regler kring tidsenheter och bestraffningar, med mera. Se utbildningsmaterialet på sbf.se

Tina Thörner är framgångsrik kartläsare, och en av de frågor som hon oftast får är just vilken utbildning som krävs för att bli kartläsare. Hon menar att tålamod, noggrannhet och organisationsförmåga är viktiga egenskaper, och säger också att det egentligen inte finns någon skola man kan gå, utan att man får träna sig att bli bättre genom att tävla mycket. Thörner påpekar att man ofta sitter i bilen 10-16 timmar per dag, och inte bara under själva tävlingen. Under rallyt krävs total koncentration från början till slut, eftersom ett misstag från kartläsarens sida kan innebära att bilen kör av vägen, eller, i ett ökenrally, att ekipaget kör vilse. Hon menar därför att det är viktigt att ta hand om både kroppen och huvudet: det krävs god fysisk kondition eftersom kroppen utsätts för hårda påfrestningar, och stressen och pressen gör att mental träning är viktig. Även om det inte krävs till en början utvecklar kartläsaren också ett visst tekniskt kunnande genom sina erfarenheter. Läs mer om vad Tina Thörner säger på tinathorner.se

Den höga pressen kan ibland leda till konflikter. Under en rallytävling i Kristianstad 2012 kraschade ett ekipage efter att det kört av vägen, med allvarliga skador för kartläsaren som följd, bland annat frakturer i nacken och en spräckt mjälte. Kartläsaren stämde tävlingen och hävdade att avkörningen berodde på att tävlingen försett deltagarna med felaktiga noter, det vill säga körinstruktioner. Tävlingsarrangörerna påpekade att även om det skulle visa sig vara fel i noterna så har kartläsarna och förarna fått åka tävlingssträckan två gånger på de så kallade besiktningsrundorna, och då haft möjlighet att korrigera eventuella fel. Läs mer om händelsen på kristianstadsbladet.se

I slutänden är det som Tina Thörner påpekar kartläsarens ansvar att hålla bilen på banan.

 

Vad gör en kartläsare 1

 

Taggar: , , , , , , , ,