Rallyn i Sverige och resten av världen kanske vid en första anblick domineras av män, liksom de flesta andra motorsporter. Men det finns faktiskt flera framgångsrika kvinnor som ägnar sig åt rally. Tittar man tillbaka i historien så ser man flera betydelsefulla glimtar där kvinnor brutit sig loss från de seder och bruk som gällde då, för att visa sina kvalitéer på motorbanorna runt om i världen.

Många framgångsrika rallyförare

I Sverige finns många framgångsrika rallyförare som gjort sig ett namn både på hemma- och bortaplan. En av våra kanske genom tiderna största kvinnliga rallyförare var Ewy Rosqvist-von Korff . Hon föddes 1929, och är inte bara den kvinnliga, utan en av hela rallyhistoriens mest minnesvärda förare. På den tiden hon körde var det inte vanligt att kvinnor över huvud taget tog plats, och ännu mindre i mansdominerade områden som rally! Det var främst förare av finare börd som hade råd med rallysporten. Andra fick jobba med sponsorer eller pröva sin vinstchans i spel. Megalotto och liknande fanns kanske inte då, men idag är det en utmärkt sajt att testa sin vinstchans om man vill finansiera sin hobby eller livsdröm. Ewy vann Europamästerskapen 1959, 1960 och 1961. Dessutom vann hon damklassen i midnattssolsrallyt flera gångar och den största framgången hade hon 1962 då hon med en totalseger vann Argentinas landsvägs-Grand Prix. Ewys kartläsare var då Ursula Wirth. Ett urval av andra framgångsrika kvinnor genom tiderna är Greta Molander, Cecilia Koskull, Margareta Melin, Sylvia Österberg, Birgitta Trolle, Annie Seel, Tina Thörner och Alexandra Gjestvang. Den senaste var en av de första kvinnorna som tog körkort i Sverige, och som deltog som enda kvinna i Sveriges första biltävling 1904.

Dominerande namn i mitten av 1900-talet

Man kan lätt se vilka namn som var dominerande på den kvinnliga sidan vid svenskt rally om man kollar historiken från Midnattssolsrallyt. Mellan 1950 – 1964 ser man Ewy Rosqvist-von Korff, Greta Molander, Cecilia Koskull och Sylvia Österberg högst upp på prispallen ett flertal gånger. Margareta Melin gjorde ett gästspel på prispallen 1952. På den tiden var det som sagt inte så vanligt att kvinnor tog plats, men de som gjorde det inom bland annat motorsporten var viktiga frontfigurer i en tid av utveckling. De bilmärken som man har sett dess kvinnor framföra är främst Volvo, men även Saab, DKW och vid något tillfälle även Mercedes, Porsche och Peugeot.