Rally är en motorsport som går ut på att köra en längre sträcka på kortast tid. Detta har rally gemensamt med många andra motorsporter. En av skillnaderna är att det i rally förutom föraren även sitter med en kartläsare i bilen. Vägarna som rally körs på kallas specialsträckor, och är avgränsade från vanlig trafik. De ligger ofta relativt avlägset, ute i skog och mark.
Rally tävlas i olika klasser som bland annat är indelade efter hur trimmade bilarna är och om de är fyr- eller tvåhjulsdrivna. Det finns även olika former av rallytävlingar, som skulle kunna ses som grenar inom rallysporten. Ett exempel är rallysprint, där körsträckan är mycket kortare än i vanligt rally, och man kör flera heat, eller omgångar, på samma sträcka. Ett annat exempel är rallyspecial, som är en kombination av rally och rallysprint. Ett moment inom rallyspecial, som blivit allt ovanligare i och med att bilarna har blivit större och längre, är det så kallade specialprovet, som består i att åka en förutbestämd, snirklig bana mellan koner och andra hinder, ofta med 180-graderssvängar. För varje hinder man stöter emot läggs sekunder till på tiden som bestraffning. Läs mer om de olika grenarna på wikipedia.
Den största tävlingen inom rally är World Rally Championship, WRC, som anordnas av FIA, det internationella motorsportsförbundet. Det är en tävling både för förare och för bilkonstruktörerna, med en vinnare på vardera sidan. Tävlingen har anordnats sedan 1973, med deltävlingar i länder över hela världen. Läs mer om tävlingen på wikipedia.
Olyckor förekommer även inom rally. Så nyligen som i slutet av april 2014 skedde en olycka i Kristianstad, då en av bilarna som deltog i tävlingen Kong Christian Race körde av vägen och började brinna. Läs mer om händelsen på kristianstadsbladet.se. Vid det tillfället kom ingen person till skada, men alla har inte samma tur. Om man råkar ut för till exempel brännskador efter en olycka, kan plastikkirurgi vara en lösning. Du hittar en seriös aktör på plastikkirurgen.com
De mest framgångsrika länderna på förarsidan inom rally är Finland, som vunnit WRC sammanlagt 14 gånger, och Frankrike, som vunnit 11 gånger, varav 10 gånger i rad sedan 2004, och 9 gånger av samma förare, Sébastien Loeb. Sverige har vunnit två gånger, med Björn Waldegård 1979 och med Stig Blomqvist 1984.