Svenska rallyt är en rallytävling med anor. Det kördes för första gången år 1950, då som en sommartävling under namnet Midnattssolsrallyt. Både namnet och årstiden för tävlingen skulle förbli densamma fram till 1964. Året efter, 1965, bytte tävlingen namn till Svenska rallyt och blev i och med det också en vintertävling. Tävlingen går av stapeln i Värmland, sedan 2010 i Hagfors. Samma år som tävlingen flyttade från Karlstad, där den tidigare hållits, bytte tävlingen namn igen till Rally Sweden. Att man flyttade tävlingen lite längre norrut berodde delvis på att tävlingen ett år fick ställas in på grund av en mild vinter, som gjorde att det inte var någon tjäle kvar i marken. Då höll inte vägarna för rallykörning. Den enda gången tävlingen har fått ställas in förutom det var år 1974, då på grund av den rådande oljekrisen. Läs mer om tävlingens historia på wikipedia.
Idag är Rally Sweden en av deltävlingarna i WRC, World Rally Championships, den officiella VM-tävlingen i motorsporten. Tävlingens VM-status har tidvis varit osäker, till exempel under det senaste året, 2013, då WRC höjde priset för deltagandet. Efter bidrag från Region Värmland och kommunerna Karlstad, Hagfors och Torsby, som kommer att betala en miljon kronor per år i tre år från och med 2014, har VM-statusen nu säkrats de kommande tre åren. Läs mer på svd.se
I år, 2014, vann finländaren Jari-Matti Latvala Rally Sweden. Det är hans tredje seger i tävlingen. Innan rallyt trodde många att förra årets segrare, fransmannen Sébastien Ogier, skulle vinna även i år. Men många talade även om polacken Robert Kubica, som debuterade i Svenska rallyt. Han hade också nyligen bytt upp sig från att tävla i klassen WRC2 till WRC, och var därför ovan vid den typen av bilar. Han menade själv att en av svårigheterna var att alla sträckor i tävlingarna var nya. Svårigheterna har också lett till flera kraschar för Kubica, som inför Svenska rallyt sade ”Vi måste ta det väldigt lugnt”.
Väderförhållandena i årets rally var också särskilt svåra. Det låg visserligen snö på marken, men innan snön föll hade temperaturerna varit relativt höga, vilket gjorde att snön försvann snabbt från marken och skapade barmark på flera ställen på sträckorna. Detta sliter i sin tur mycket på bilarnas dubbdäck. Problemet ligger i att de bara får använda ett visst antal däck, vilket gör att förarna kan behöva ta det lugnt på dessa partier för att spara på dubbdäcken. Vinnaren Latvala sade innan tävlingen: ”Man måste bestämma var man ska trycka på.” Han bestämde sig uppenbarligen för att trycka till på helt rätt ställen, eftersom han tog hem hela rallyt. Läs mer om årets rally på svd.se och sverigesradio.se
Snö och is karakteriserar annars Svenska rallyt, som körs på svenska skogsvägar mitt i mörkaste vintern.